Forum  Strona Główna
historia e30

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Trójki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RONIN
Administrator


Dołączył: 12 Kwi 2007
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 14:06, 13 Kwi 2007    Temat postu: historia e30

Historia Modeli BMW serii 3 opracowane przez Pershing E30

Na zmiany w programie wytwórczym dwudrzwiowych samochodów firmy Bayerische
Motoren Werke z Monachium trzeba było czekać dość długo. BMW 1602, które
zapoczątkowały serię samochodów dwudrzwiowych, weszły do produkcji w 1966 r. i były
budowane przez dziesięć lat - do 1975 r. W 1968 r. zaczęto produkcję serii dwudrzwio-
wych BMW 2002 z 2-litrowymi silnikami. Samochody te były wytwarzane również do
1975 r. W lipcu tamtego roku weszła do produkcji seria 3 samochodów. Poprzednie dwie
zdobyły sobie uznanie u odbiorców, dobrze były sprzedawane, ale z biegiem lat po prostu
zestarzały się; za długo były w produkcji. Walka konkurencyjna na zachodnich rynkach
zbytu była bezpardonowa. Klientów odebrały firmie BMW również zachodnioniemieckie
firmy Ford i Opel, które zresztą były pod zarządem koncernów amerykańskich. Uwzględ-
niając powyższe, monachijska firma pospiesznie wprowadziła do produkcji trzecia serię
wozów dwudrzwiowych. Aby nie tracić czasu na opracowywanie całkiem nowego
samochodu, wykorzystano w dużej mierze elementy czterodrzwiowego samochodu serii
5, wytwarzanego od 1972 r. Silniki również już były, wystarczyło tylko po nie sięgnąć.
Wytwarzała je BMW od wielu lat. Tak więc nowa seria powstała stosunkowo tanim
kosztem.

Wśród zagranicznych, zachodnich marek samochodów spotykanych w Polsce często
można zobaczyć właśnie dwudrzwiowe BMW serii 3.
Seria 3 dwudrzwiowych samochodów BMW składała się początkowo z czterech modeli:

BMW 316, 318, 320, 320i. W oznaczeniu każdego modelu kryją się trzy informacje.
Pierwszy człon, czyli 3, oznacza kolejność serii; 16, 18, 20-pojemność skokową
zastosowanego silnika 1600. 1800. 2000 ccm, a litera i oznacza, że jest to silnik z
wtryskiem paliwa.

W układzie wtryskowego zasilania silników z zapłonem iskrowym ciekłe paliwo (pod
odpowiednim ciśnieniem) tłoczone jest do rozpylaczy, z których wtryskuje do czystego
powietrza płynącego do roboczych przestrzeni cylindrów. Paliwo może być wtryskiwane
w dwóch miejscach: bezpośrednio do komory spalania lub do przewodu dolotowego. W
silnikach samochodowych częściej korzysta się z drugiego rozwiązania. Zostało ono
przyjęte także przez BMW. Pomiędzy silnikiem z wtryskiem benzyny a silnikiem z
wtryskiem oleju napędowego, czyli wysokoprężnym, jest zasadnicza różnica. Wtryśnięta
benzyna, po wymieszaniu z powietrzem, jest sprężana w cylindrze, zanim zostanie
spalona. Natomiast olej napędowy wtryskiwany jest pod dużo większym ciśnieniem do
uprzednio sprężonego przez tłok czystego powietrza znajdującego się w cylindrze.
Następuje wówczas zapłon samoczynny bez udziału iskry elektrycznej.

W BMW serii 3 stosowano od 1975 r. montowano wyłącznie silniki czterocylindrowe, a od sierpnia
1977 r. również silniki sześciocylindrowe. Czterocylindrowe silniki miały modele: 316,
318. Były to silniki dobrze sprawdzone, gdyż stosowano je już w wozach BMW
1602, a więc ich konstrukcja powstała wiele lat temu. Był zatem czas na opanowanie
produkcji silników i zapewnienie im dużej niezawodności. Konstrukcję tego silnika
przedstawiono w opisie samochodu BMW 1600-2.

Od sierpnia 1977 r. montowano do dwóch modeli BMW - 320, 323i - silniki sześciocy-
lindrowe. Była to bardzo udana jednostka napędowa. Zaczęli ją opracowywać konstruk-
torzy z BMW, a ostatecznie dopracował konstrukcyjnie i przygotował do seryjnej
produkcji znany inżynier Lange, który przeniósł się do BMW z firmy Porsche; silnik ten
odznaczał się cichą pracą i miał doskonałe osiągi. Na pewno należał do najlepszych
silników produkowanych seryjnie. Przy jednakowej prędkości jazdy samochody z
silnikami 6-cylindrowymi zużywały mniej paliwa niż samochody z silnikami 4-cylindro-
wymi. Podobnie jak silnik 4-cylindrowy, silnik 6-cylindrowy miał wałek rozrządu
umieszczony w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Zawory ustawione były również
pod katem, tym razem mniejszym - 44 stopnie. Ciekawostką konstrukcyjną była duża średnica
grzybka zaworów. Grzybek zaworu ssącego miał średnicę aż 40 mm, wylotowego 34 mm.
Dla porównania, odpowiednie wymiary w silniku naszego Fiata 125p wynoszą: dla
zaworu wylotowego 35 mm, a zaworu ssącego 31,5 mm.

Nowością w konstrukcji silników firmy BMW było zastosowanie paska zębatego (w
silnikach 6-cylindrowych) do napędu wałka rozrządu. Tym samym paskiem napę-
dzany był od wału korbowego krótki wałek, od którego odbierały napęd: pompa olejowa i
rozdzielacz zapłonu. Wał korbowy leżał w 7 łożyskach. Aby wygospodarować więcej
miejsca w przedziale silnika, wentylator umieszczono przed chłodnicą.

Nadwozie samochodu miało estetyczny wygląd zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.
Widać jednak, że pojazd projektowany był wiele lat temu. Ładna była linia nadwozia, ale
nie była to linia lekka w rysunku, taka jaka charakteryzowała najnowsze samochody.
Przede wszystkim zbyt wysoko przebiegała linia maski silnika. Wewnątrz samochodu
siedziało się wygodnie na dobrze opracowanych fotelach, choć może zbyt głęboko,
szczególnie na tylnej kanapie. Z tyłu było ciasno, jeśli siedziały 3 osoby. Deska rozdzielcza
w środkowej części nad konsolą była nachylona w stronę kierowcy, co ułatwiało obsługę
umieszczonych tam przełączników urządzeń ogrzewczo-wentylacyjnych.

W listopadzie 1982 r. przeprowadzono modernizację samochodów serii 3. Objęła ona
nadwozie, silnik, skrzynię biegów i zawieszenie kół. Obok samochodów ze zmodernizo-
wanym nadwoziem (m.in. obniżono linię maski silnika, przeniesiono lampy kierunkowska-
zów z naroży błotników przednich w zderzaki), pozostawiono w produkcji samochód z
dotychczasowym nadwoziem, otrzymał on oznaczenie BMW 315. Samochód ten
napędzany był silnikiem o pojemności 1573 ccm.
W gamie samochodów serii 3 od jesieni 1983 r. pojawił się również samochód z
nadwoziem 4-drzwiowym, co było odstępstwem od zasady stosowania w tej serii
wyłącznie nadwozi 2-drzwiowych. Oprócz samochodów z nadwoziami typu sedan
wytwarzana jest wersja ze składanym dachem-kabriolet. Gamę samochodów zamyka
pojazd BMW 3.5 Alpina. którego nadwozie ma aerodynamiczne akcenty w postaci
spoilerów mocowanych z przodu i tyłu. Samochód ten może być napędzany jednym z
silników serii 3 lub silnikami o wyższych osiągach, na przykład silnikiem 3.5-litrowym o
mocy około 261KM , pochodzącym z samochodów serii 6. Wówczas uzyskuje
prędkość maksymalną 250 km/h. Samochody Alpina nie są wytwarzane seryjnie; wśród
seryjnych samochodów serii 3 najlepszą dynamikę ma BMW 323i - prędkość od O... 100
km/h osiąga w 9 s rozpędzania.

W produkowanych w 1984 r. samochodach nie była przestrzegana zasada wynikająca z
oznaczeń modeli wg pojemności silnika. Przykładem jest BMW 316, który napędzany jest
silnikiem o pojemności skokowej 1,8 l.


DANE TECHNICZNE SAMOCHODU

BMW 316 (323i)

- Nadwozie samonośne, 2-drzwiowe, 5-miejscowe
- Silnik 4-suwowy, rzędowy, 4-cylindrowy (6-cyl.) chłodzony cieczą, umieszczony
z przodu, napędza koła tylne

- Średnica cyl. x skok tłoka/pój, skokowa-89 x 71 mm/(1767 cm3 (80x76,8mm/2315ccm)
- Moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 5500 obr/min (110 kW (150 KM) przy 6000 obr/min)
- Stopień sprężania 9,5:1 (9,8:1)
- Skrzynia przekładniowa 4- lub 5-biegowa mechaniczna albo automatyczna
(5-biegowa mechaniczna albo automatyczna ZF)
- Zawieszenie przednie; wahacze poprzeczna, kolumny amortyzatorów teleskopo-
wych z górnymi sprężynami teleskopowymi-typ .Mc Pherson, stabilizator
- Zawieszenie tylne; niezależne, trójkątne wahacze wleczone, sprężyny śrubowe,
amortyzatory teleskopowe, stabilizator
- Hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe
(przednie i tylne tarczowe), hamulec ręczny mechaniczny działa na koła tylne
- Ogumienie o wymiarach 175/70 HR14 (195/60 VR14)
- Długość/szer./wys./pojazdu - 432,5/164,5/138 cm
- Rozstaw osi-256,5 cm
- Masa własna pojazdu-990 kg (1090 kg)
- Prędkość maksymalna- 175 (204) km/h
- Zużycie paliwa-7 6 (8,4) 1/100 km przy V= 120 km/h, pojazd ze skrzynią
5-biegowa mechaniczną


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Trójki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Digital Dementia © 2002 Christina Richards, phpBB 2 Version by phpBB2.de
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
 
Regulamin