| RONIN | 
		
			
				 Wysłany: Pią 14:07, 13 Kwi 2007    Temat postu: historia e46 | 
			 
			
				
  | 
			 
			
				Sportowe właściwości jezdne, a jednocześnie wysoki komfort jazdy. Dobre osiągi silnika, świetne wykończenie i zadowalająca ilość miejsca. Czy możliwe, by jeden samochód łączył w sobie te wszystkie właściwości? 
 
  
 
 Historia sportowych aut BMW rozpoczęła się przed ponad trzydziestu laty legendarnym modelem 2002. Czwarta generacja serii „trójek”, oznaczona symbolem E 46 nawiązuje również do pierwowzoru. Produkowany był w latach 1998 – 2002 w kilku wersjach nadwoziowych – sedan,  kombi (Touring), coupe oraz kabriolet. Stylistycznie seria 3 z przełomu wieku w dalszym ciągu wygląda bardzo atrakcyjnie. Linie auta nie zdezaktualizowały się zbytnio, a sylwetka jest zgrabna, lekka i nieco agresywna, co jest nieodłącznym elementem stylu marki.
 
  
 
 Na sportowo 
 
  
 
 Jazda BMW należy do przyjemności. Legendarne właściwości jezdne, doskonałe, sportowe zawieszenie, świetny układ kierowniczy to największe atuty serii 3. Pozycja za kierownicą  jest poprawna, rozmieszczenie przycisków i ich obsługa nie sprawia żadnych problemów. Zegary i konsola środkowa uporządkowane. Skrzynia biegów działa precyzyjnie i ma krótki skok dźwigni. Szukając modelu E 46 zazwyczaj trafimy na dobrze wyposażone auto. BMW należy do marek prestiżowych, dlatego możemy liczyć na elektrycznie otwierane szyby, ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację.
 
  
 
 Silniki 
 
  
 
 Samochód oferowany był z bogatą ofertą silnikową, poczynając od benzynowego 1,6 l/105 KM, 1,8 l/118 KM, 2,0 l/150 KM, 2,3 l/170 KM, 2,5 l/192 KM, 2,8 l/193 KM aż po sportowe 286-konne M3 i trzylitrowy silnik 330i osiagający moc 321 KM. Gamę uzupełniały jednostki wysokoprężne 2,0 l/136 KM i 3,0 l/184 KM. Dla oszczędnych  szczególnie godny polecenia jest diesel z bezpośrednim wtryskiem. W tamtym czasie ostatnią serią 3 z napędem na wszystkie koła była wersja z lat 1991 jako 325ix (E 30). Dlatego BMW wprowadziło model z 3-litrowym silnikiem, zamieniając jednostkę 2,8 l na właśnie 3, 0 l/231 KM. Auto oznaczone było jako 330xd i dostępne jako sedan i kombi.
 
  
 
 Eksploatacja 
 
  
 
 BMW to auta drogie i choć nie należą do bardzo awaryjnych jednak w razie wizyty w serwisie można czasem chwycić się  za głowę. Raport awaryjności Dekry na podstawie badań technicznych przeprowadzonych w Niemczech, wśród aut 5-letnich mówi, że 65, 6 proc. aut w ogóle nie miało usterek, 19,4 proc miało nieznaczne usterki, a 14,9 proc posiadało poważne błędy techniczne. Ceny podzespołów nie są najtańsze i są w granicy od 40 zł (filtr oleju), po np. 1750 zł za alternator. Przedni reflektor to wydatek 1319 zł, a sprzęgło 807 zł.
 
  
 
 Jedyne co może martwić, to wysoki poziom cen i zbyt małe dopuszczalne obciążenie. Cała reszta jest godna polecenia. BMW serii 3 może nieco dowartościować tych, którzy potrzebują dowartościowania, dać sporo przyjemności z jazdy tym, którzy lubią jeździć i zapewnić odrobinę komfortu wszystkim innym... 
 
  
 
 Historia modelu: 
 
  
 
 1998 – wprowadzenie czwartej generacji (E 46)
 
 2002 – modernizacja modelu
 
 2005 – prezentacja następcy - model (E 90)
 
 2006 – od roku 1998 BMW sprzedaje 2,9 miliona egzemplarzy serii 3. 
 
  
 
 Wybrane dane techniczne: 
 
  
 
 BMW seria 3 – (E 46) 
  318i 
  320d 
  330i 
  330xi 
  
 Typ silnika
  Benz. R4
  Diesel R4
  Benz R6
  Benz R6
  
 Ilość cylindrów
  4
  4
  6
  6
  
 Pojemność skokowa (cm3):
  1895
  1951
  2979
  2979
  
 Moc maksymalna (KM)
  118 KM
  136 KM
  231 KM
  231 KM
  
 Maks. moment obr. (Nm/obr/min):
  180/3900
  280/1750
  300/3500
  300/3500
  
 Przyspieszenie 0-100 km/h (s):
  10, 4
  9, 9
  6, 5
  6,8
  
 Prędkość maksymalna (km/h):
  206
  207
  250
  247
  
 Pojemność bagażnika 
  440 l
  440
  440 l
  440 l
  
 Średnie zużycie paliwa (l /100 km)
  7,9
  5, 7
  9, 1
  10, 3
  
 Pojemność zbiornika paliwa (l)
  63
  63
  63
  63
  
 Długość x szerokość x wysokość (cm):
  447/ 174/ 142
  
 Rozstaw osi (cm):
  273
  
 
  
 
 Orientacyjne ceny (zł) 
 
   
 
  
  1999 
  2000 
  2001 
  
 316i 
  16,0 – 25,9
  17,4
  33,5 –40,1; 49,9*
  
 318i 
  24,5 - 39,9 
  24,6 – 41,5
  42,8 - 
  
 320d 
  36,0 – 46,9
  40,6 – 49,0; 41,9 – 44,9 **
  44,0 - 46,9;  43,0 – 62,1**
  
 325i 
  39,5 - 42,9
   
  44,9 | 
			 
		  |